Tips and Tricks

Ett enkelt takeaway-triks som får fart på restaurantens salg

Pågående Coronarestriksjoner gjør det vanskelig for mange restauranter å holde salgstallene oppe. Vi har ett triks til deg


Pågående Coronarestriksjoner gjør det vanskelig for mange restauranter å holde salgstallene oppe. Vi har ett triks til deg, som kan være den hemmelige oppskriften på hvordan du kan beholde takeaway-gjestene dine.

Amerikanske forskere fant ut at én av de kortsiktige effektene av pandemien var at restaurantene måtte øke den gjennomsnittlige bestillingsstørrelsen, fordi folk ønsket mer verdi ut av familiens måltider.
Betyr dette at hemmeligheten til mer takeaway-salg er en ekstra porsjon med gratis pommes frites og dipp til hvert måltid? Hvis det er alt som skal til, så hvorfor ikke prøve det i Norge?

Realistisk sett vil du tjene litt mindre per måned, men hvis folk synes de får mer for pengene når de bestiller hos deg, vil restauranten helt klart bli det foretrukne takeaway-valget. Flere bestillinger betyr mer inntekt. Dette takeaway-tipset betyr også at folk vil bygge et positivt forhold til merkevaren din og de vil sannsynligvis besøke restauranten din oftere når Coronarestriksjonene opphører.

Hva mer kan restauranten din gjøre?

Den samme studien viser at COVID-19 akselererte kundenes bruk av restauranter eksternt. En av langtidseffektene som forskerne konkluderte med, var et økt krav om «grab-and-og» og forhåndspakkede varer.

Grip muligheten

«Grabable» måltidsvalg betyr mye mer trafikk utenom rushtiden på restauranten. Klar-til-å-spise-måltider har utviklet seg fra pizzastykker til førsteklasses alternativer, så hver restaurant i byen bør dra nytte av dette økende kundekravet.

Nøkkelen til suksess med «grab-and-og»-markedet er pakker. Pass på at du pakker maten i emballasje av høy kvalitet. Ingenting ødelegger takeaway-mat mer enn dårlig forpakning og sølt mat. Hvis retten trenger å varmes opp igjen, bør du vurdere å investere i emballasje som tåler enten mikrobølgeovn eller stekeovn.

Når vi snakker om emballasje

Det å justere seg etter kundens endringer, betyr å investere i emballasje og merking som promoterer restauranten din. Et godt triks kan være å merke takeaway-posen- eller boksen med nettadressen for bestilling eller en QR-kodemeny.

Jo flere mennesker som ser logoen til restauranten din, jo mer sannsynlig er det at de plutselig for lyst på takeaway-mat og glemmer de hjemmelagde middagsplanene sine.

Gjør avtalen søtere

Dessertmenyer er ikke veldig populære når det kommer til takeaway-bestillinger. Men kanskje har de bare ikke fått muligheten. Helt ærlig, hvor ofte blir du sugen på noe søtt etter et måltid? Ofte, ikke sant?

Så hva med å spørre gjesten om de ønsker å legge til en hjemmelagd tiramisu før de fullfører bestillingen? Når alt kommer til alt er jo takeaway allerede et juksemåltid, og personen som bestiller er mest sannsynlig utsultet … så «ja, takk»!

Ikke rør dette

La oss til slutt snakke kontaktløst.

En annen forventet langtidsvirkning av pandemien er normaliseringen av kontaktløse kiosk- og bestillingssystemer. Med fokus på sosial distansering og økte forventninger til renslighet, bør restauranter som ønsker å tilpasse seg en endret kundegruppe, justere spisestedets bestillingsmuligheter.

I likhet med at kontaktløse betalinger sakte, men sikkert har blitt den vanligste betalingsmåten, er det også forventet at kontaktløs bestilling vil bli normal praksis, spesielt i det uformelle serveringsstedsegmentet.

Quickorder tilbyr et appbestillings- og betalingssystem som gjør det mulig å for både besøkende gjester og takeaway-kunder å bestille. Dette er en coronavennlig løsning som reduserer kontakten med menykart, betalingsterminaler og kvitteringer. Er du klar til å oppgradere servicen på restauranten din? Ta kontakt med oss for et uforpliktende tilbud.

Similar posts

Get notified on new marketing insights

Be the first to know about new B2B SaaS Marketing insights to build or refine your marketing function with the tools and knowledge of today’s industry.