Fire vekststrategier til restauranter, som vil vokse i 2021

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Noen restauranter kommer til å stenge. Ikke holde stengt, men stenge. Låse dørene. For alltid. I krig er alt lov. Restauranten din kan lære mye av andre bedrifter. Inspirasjon er bra, inspirasjon er ikke å kopiere. Det er å observere. Denne artikkelen skal gjøre nettopp dette: vi observerer og viser deg hvordan andre bedrifter (ikke restauranter) lykkes med å 1) booste deres sosiale medier 2) samarbeide med andre bedrifter 3) knytte relasjoner med deres kunder. 

Øk deres kunnskap om sosiale medier

De vanskeligste med å ha suksess på sosiale medier som restaurant er å holde det gående. Å lage daglige oppslag. Å fortsette å ha tro på potensialet. For over tid … stille og rolig … omtrent som renten, så blir restauranten fylt.

Tenk, om du setter av 1 time om dagen til sosiale medier.

Tenk, om du lager post etter post.

Og tenk tilogmed, om du etter 3 måneder ikke har fått noe igjen for det.

Hvis du lager poster hver dag i 3 måneder på din Instagram, er du blant de bedste restaurantene på sosiale medier. De fleste restauranter stopper, eller i det minste mister koken etter 1 eller 2 måneder. Deretter kommer tankene om hvordan deres medieprofil må oppdateres. Så gjør de det. Men kun i et par dager, før de vender tilbake til den dårlige vanene som er å ikke poste på sosiale medier.

Daglig innhold

Tenk minst en tanke eller to – kanskje ingen. Det er sosiale medier for restauranten din, ikke rocket science. Du kan tråkke feil. Og du kan lage unødvendige poster, som ingen liker. Men kom deg videre, lær av det og hold det gående og tro på at det kommer til å gå bedre med tid.

Det er veldig enkelt: Du tar bilder og videoer av hva som helst. Teamet ditt. Kokkene dine. Morgen deres. En ny rett. Litt etter litt.

Sammarbeids med andre bedrifter

Stil lokalene dine til rådighet i sammarbeid med andre organisajoner. Det kunne f.eks. være, at en NGO mangler lokaler til deres begivenheter. Eller noe undervisning. Eller for bingo. 

Den lokale foreningen, fotballklubben, bryggehus, gartner, bedrift. Sett in en organisasjon selv. Det kan være hvilken som helst organisasjon. Bedrifter sammarbeider. På kryss og tvers. To bedrifter vil alltid være sterkere enn én. Ved å hjelpe andre, hjelper du også deg selv.

Hjelp hverandre.

Fokuser på stamgjester

I dag er det kommet flere muligheter for å pleie stamgjestene dine. F.eks. vårt egne takeaway-system. Det betyr, at hvis du ikke gjør det, gjør en annen restaurant det. Det er allerede mange restauranter i gnag med å giv deres stamgjester fordeler, de kommer tilbake for å få.

Alt trenger ikke handle om rabatter. Du som leder må vise veien for dine ansatte. I Månedsmøtene deres, hvis dere har det, må du minne dem om å annerkjenne gjester de har sett før. Det er det mange som elsker. Å bli kjent igjen. Å bli sett. Å få smilet, hvor man føler seg hjemme. Det får deg til å gå fra 1 til 100.

Smilet i restauranten din.

Takeaway kan gi deg flere gjester

Hva er ideen med å selge mat rett ut av huset, som takeaway egentlig er? Du driver restaurant, du byr gjester velkommen, du gir dem service. Akkurat den siste delen – om å gi service – er viktig å huske på. Å tilbyd takeaway er ikke mersalg, det er god service.

Noen gjester elsker å besøke restauranten din. Takeaway ødelegger ikke det. Snarer er takeaway med på å forsterke din relasjon til gjesten. Akkurat som ett vennskap: Dere ser hverandre litt oftere. Man er vel heller ikke dårlige venner, hvis man plutselig melder mer sammen, eller prater med på telefonen, ikke sant? Nei tvert imot, er den slags med til å gjøre vennskapet til noe mer. 

Derfor burde du vurdere vår takeaway-modul, som du kan lese mer om her. 

Sign up for inspiration and industry insights?

Recieve an email every time we post something new, regarding your areas of interest. Don’t worry, no spam!
generic-large-ed23c1fdeffea1ad7747200c4d4e1d376e84a6d7e6ef1e5018362cd8cc6b2172@2x

Other relevant posts