Hjelper tredjeparts matleverings-apper restauranten din, eller tjener de på dem?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Takeaway har de senere årene tatt over for det tradisjonelle restaurantbesøket. Likevel var det den globale pandemien som tok takeaway og matleveringstjenester til et nytt nivå. La oss se på statistikkene: 

Europas inntekter på matlevering gikk fra 6,6 milliarder dollar til 18,9 milliarder dollar på 5 år. I 2020 var det 150 millioner brukere av matleveringsapper i Europa. Tre ganger flere enn i 2015. 

Når vi ser på disse tallene kan man tenke at restaurantene gjorde det ekstremt bra under den globale pandemien. Men gjør de det?

På den annen side handler disse statistikkene om matlevering og app-brukere. Den stigende interessen for takeaway medfører en økt interesse for hjemmesider og apper fra tredjeparter som tilbyr matlevering. Hvorfor? Fordi folk bruker dem til å finne ut av hva de skal spise. 

Tredjeparts leveringstjeneste er basert på markedsføring og realistisk sett dominerer de i internettverdenen. Søker du etter en bestemt restaurant på nett, vil du ofte oppleve at det første reklameresultatet er fra en tredjepartstilbyder av matlevering. Den virkelige utfordringen med disse matleveringstjenestene er at de kan ta opptil 30 % av bestillingsbeløpet, hvilket i mange tilfeller visker ut inntjeningen til restauranten. 

Tjene på restaurantbransjen eller apper til unnsetning?

Det lyder kanskje dramatisk, men det er et reelt spørsmål. Hvis en virksomhet krever restauranten for 30 % av ordretotalen, hva er det så igjen til restauratøren? Hvordan skal de klare å betale lønninger og dekke utgifter?

På den annen side er tredjeparts matleveringstjenester go-to-markedsplassene for mange forbrukere. Vi besøker ofte disse hjemmesidene bare for å finne inspirasjon til det evige spørsmålet: «Hva skal vi ha til middag?». Og like ofte skjer det at når vi finner en rett som får oss til å sikle foran skjermen, legger vi inn en bestilling via plattformen til tredjeparten. 

Du kan elske eller hate dem, men tredjeparts matleveringstjenester får kunder inn i bedriften din. Kunder som du kanskje ikke ville fått med mindre du reklamerer på nett. 

Ta eierskap over bestillingene dine

Realistisk sett har ikke en restauratør råd til å IKKE være på en av disse store matmarkedsplassene, spesielt under en COVID-19-pandemien. Se hvordan du kan ta eierskap over bestillingene dine. 

Her er én løsning – bruk tredjeparts leveringstjenester for å få nye kunder, men pass på at du beholder kundene du får derfra. Dette betyr at du må gå fra å være passiv til å være proaktiv. Det er ditt ansvar å sikre at folk får en grunn til å bestille gjennom hjemmesiden din neste gang de vil bestille mat hos deg. 

3 tips til å få kundene til å bestille gjennom hjemmesiden din

#1 Nå kundene hjemme hos dem selv

Lag et flyveblad. Flyveblad virker kanskje litt oldschool, men de er enkle å distribuere og nå direkte ut til kundene. 

Lag flyveblader ved å bruke gratis designverktøy, som canva.com. Si takk til de nye kundene dine og fortell dem om nettsiden din, der de kan bestille mat direkte fra deg. For å sikre at kundene ikke kaster flyvebladet, og at de vil bestille fra nettsiden din, kan du legge til 10 % rabatt eller gratis brus på deres neste ordre. 

#2 Krysspromotering

Finn lokale virksomheter som kan være interesserte i et samarbeid med deg. Er det en lokal kiosk i nærheten av restauranten din? Da kan du tilby rabatter på varer i deres butikk, mens de promoterer rabatter i restauranten din. 

#3 Lag et lojalitetsprogram

Bruk av lojalitetsprogrammer er en langsiktig investering som vil betale seg!

En av de største fordelene ved å ha et lojalitetsprogram, er at du samler informasjon fra kundene dine som du kan bruke til markedsføring. Du kan lagre kundens navn, e-post og telefonnummer og bruke det til å lage din egen markedsføring. For eksempel kan du nå direkte ut til kunden via e-post eller gjennom popup-vinduer i nettleseren med et personlig tilbud. 

På den måten kan du holde fast på kunden, og du blir mindre avhengig av tredjepartstilbydere av matleveringstjenester. 

Med vår QuickOrder Takeaway-modell får du ikke bare din egen bestillingsnettside, men du får også et lojalitetsprogram som vil hjelpe deg å nå ut til kundene og gjøre dem til lojale sådanne. 

Er du klar til å starte et lojalitetsprogram på restauranten din? Ta kontakt med oss i dag!

Sign up for inspiration and industry insights?

Recieve an email every time we post something new, regarding your areas of interest. Don’t worry, no spam!
generic-large-ed23c1fdeffea1ad7747200c4d4e1d376e84a6d7e6ef1e5018362cd8cc6b2172@2x

Other relevant posts