Hvordan selge takeaway via Instagram i 2021 + eksempler

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Viste du at den nest mest populære måten for folk å finne restauranten din er via sosiale medier?

Mens restaurantbransjen har brukt digital markedsføring i flere år, har sosiale medier blitt en top prioritet for enhver restaurant som ønsker å fortsette driften. Koronaviruset har tvunget matsteder til å se på nye måter å komme i kontakt med gjester og selge mat. Så la oss ta en nermere titt på hvordan Instagram kan hjelpe deg booste salget ditt og hjelpe deg å selge takeaway.

Hvorfor Instagram? 

Med millioner av aktive brukere er Instagram en av de største sosiale medie platformene å markedsføre en bedrift. Restaurantbransjen er ikke noe unntak.

Tross alt, hvilket sted er bedre for å vise dine deilige retter, enn platformen som er kjent for matbilder.

Når det gjelder salg på Instagram, trenger du å engasjere dine potensielle gjester. Vær proaktiv – post bilder av maten din, promoter en ukens rett, vis frem ditt travle kjøkken og en morsom team spirit, del åpningstidene dine og husk å holde kontakt med følgerne dine.

Så hvor starter vi?

Selg med Instagram feeden din 

Instagram handler om organisk innhold men det betyr ikke at postene dine ikke kan selge. Gjør postene Instagram-vennlige – lag en vakker setting, velg en plass med mye naturlig lys, finn den riktige vinklen og ta vinnerbildet! Ikke vær redd for å bruke et lett filter for å gjøre at fargene i bildet popper.

Her er et eksempel av en av våre kunder, Wok Pop – de bruker lyse farger til bakgrunn for matfotografiene sine, masse lys og lekne vinkler.

Er det bare vi som sikler!? 

Eksempel på hvordan wokpop bruker Instagram for å selge takeaway
Instagram: wok.pop

Når du får brukernes oppmerksomhet med det visuelle må du passe på at beskrivelsen fokuserer på takeaway tilbudet ditt. Hva er retten på bildet? Hvordan kan man bestille den? Når er restauranten din åpen? Gi all informasjonen man vill trenge for å lett komme seg til din takeaway bestillingsside.

Til slutt, ikke undervurder en hashtag. Poster med minst en hashtag får 12.6% mer engasjement. Hvorfor er hashtags viktig? Hashtags gjør postene dine synlige og businessen din søkbar. Bruk restauranten dins navn som hashtag og finn populære hashtag innen mattypene du tilbyr.

Hvordan bruke hashtags? La oss ta en indisk restaurant i Oslo som eksempel.

  • Populære hashtags for indisk mat er #indisk #indiskmat #mat #chickencurry #tikkamasala #naan.
  • Husk å legge til lokasjonen din #oslo #oslonorway
  • Er restauranten din i et shopping senter eller en del av en street food park? Isåfall legg ved hashtaggene for de stedene #steenogstrøm #arkaden #oslostreetfood

Her er et annet eksempel fra vår kunde Hungry Dane (Kåret beste burger i Danmark 2020)

Instagram: Hungry Dane

Selg ved hjelp av Instagram Videoer 

Video innhold har vært en av de største trendene i 2020. 75% av Instagram brukere tar en handling etter å ha sett ett brands video – det inkluderer handlinger fra klikk opp til produkt salg. Etter disse statistikkene, er det kun en ting igjen å si .. lights, camera, action!

For øyeblikket tilbyr Instagram tre typer video – Reels, Insagram Stories og IGTV. Du kan bruke alle disse for å vise videoer av rettene dine, hvordan de er laget, svare på spørsmål gjester kan ha eller for å gi følgerne dine et innblikk i kjøkkenet.

Instagram Stories er den typen som passer best til å selge med.

Hvordan bruke Instagram Stories for å selge takeaway?

  • Instagram Stories og Story Highlights kan brukes som en meny på profilen din. Du kan legge til og organisere Story Highlights i takeout spesialer, drikke og kombo måltid. På denne måten kan nye følgere lett finne ut hva du har å tilby.
  • Del Instagram Stories av dine best selgende takeaway mat. Husk å beskrive retten, legg ved dine takeaway tider og adresse.
  • Vis eventuelle menytilbud eller kampanjer. Bruk det eldste markedsføringstrikset i boken – følelsen av å gå glipp av noe. Legg til en nedtelling for når kampanjen ender og se ordrene dine eksplodere.
  • Bruk “Swipe up” funksjonen for å legge ved en link til din takeaway webside. Denne funksjonen er kun tilgjengelig for Instagram profiler med mer enn 10k følgere.
Instagram: DEJ
Instagram: wok.pop


Sell med Giveaways

Giveaways er en bevist metode for å tiltrekke nye følgere på instagram raskere, øke post engasjement og bygge et forhold med følgerne dine. Den riktige giveawayen kan imidlertid også øke salget ditt!

Du kan annonsere en giveaway hvor alle som har bestillt takeaway fra restauranten din denne uken har en sjanse til å vinne et gavekort verdt kr. 500,-

Sjekkliste for en Instagram giveaway

  • Lag en oppsiktsvekkende post
  • Annonser hva man kan vinne – f.eks. Et gavekort eller en middag for to
  • Annonser reglene for giveawayen – f.eks kjøp takeaway eller følg kontoen
  • Husk å legge til en deadline og del når vinneren blir annonsert
  • Husk å erkjenne at din giveaway ikke er sponset, støttet eller administrert av eller i sammarbeid med Instagram.

Det som gjør Instagram så kraftig er at den lar bedrifter sømløst blande markedsføring og organisk innhold. Husk å poste oppdateringer daglig og del informasjon om åpningstidene dine, takeaway og levering tilbud og spesielle kampanjer.

Hvis 2020 lærte oss noen ting så var det å være fleksible og tilpasse seg endringer. Så ta telefonen din og log in på Instagramkontoen til restauranten din og start å dele.

Sign up for inspiration and industry insights?

Recieve an email every time we post something new, regarding your areas of interest. Don’t worry, no spam!
generic-large-ed23c1fdeffea1ad7747200c4d4e1d376e84a6d7e6ef1e5018362cd8cc6b2172@2x

Other relevant posts