Business

Hvordan vil restaurantbransjen komme seg tilbake etter COVID-19

Det har nesten vært ett år med restriksjoner og masse-lockdown som følge av spredningen av COVID-19.


Det har nesten vært ett år med restriksjoner og masse-lockdown som følge av spredningen av COVID-19. I løpet av denne timen har restaurantbransjen vist at de er svært fleksible. Serveringssteder tilpasset seg raskt og begynte å tilby takeaway og leveringstjenester. Faktisk nådde takeaway og levering sine høyeste salgstall noensinne.

Vi vet fortsatt ikke når restauranter og kafeer kan gjenåpne med full kapasitet, men dette er hva vi kan se frem til.

Kan en tilbakegang være bra for restaurantbransjen?

Restaurant Business Online publiserte statistikker om da restauranten spratt tilbake etter Den Store Resesjonen i 2008. Studien viser at etter en tøff tid, økte det totale antallet restauranter med 16 %.

  • Det månedlige salget økte
  • Det var et stigende antall nye lokasjoner
  • Antall mennesker som jobber i en restaurant økte med 20 %, sammen med timelønnen

Vi sier ikke at en resesjon er bra for virksomheten, men det skjer. Og så snart den er over, vil det dukke opp nye muligheter for bedriften.

Hvordan er fremtiden etter COVID-19-resesjonen?

Pandemien endrer våre forbruksvaner, oppførsel og behov. Det vil bli en ny normal i hvordan restauranteiere må tilpasse seg hvis de ønsker å bli med videre.

Så snart restaurantene åpnes fullt, vil fokuset ligge på å forbedre kundenes opplevelse. Forbrukerne higer etter moro og nye opplevelser etter måneder med hjemmekontor og et liv i pysjamas.

Ny teknologi

Gjennom det siste året har folk hatt et liv bestående av å desinfisere og vaske hendene konstant. Dette betyr at menykart av papir, som sendes fra en gjest til en annen, ikke lenger vil bli akseptert av mange.

Ny teknologi løser dette problemet for restauratører, så spar pengene du bruker på å printe ut menyer. Appbestilling fra din egen mobiltelefon via en QR-kodemeny er den siste trenden, som er forventet å bli den nye normalen.

Større investeringer i teknologi, som samler informasjon om kunden til et lojalitetsprogram, er også i ferd med å bli en ny trend. Spesielt for restauranter som ønsker en høyere gjesteretensjon.

Akkurat nå er den beste tiden til å implementere et lojalitetsprogram for restauranten din. Via takeaway-bestillinger kan du enkelt samle inn e-postadresser og telefonnumre til gjestene dine. Så snart restauranten din gjenåpner, kan du sende direkte markedsføringsmeldinger til dine tidligere gjester og fylle opp restauranten.

Mer salg

Etter måneder i isolasjon vil folk være overbegeistret over å kunne gå ut. Glade for å møte venner oftere og tenke mindre på hva de bruker. Gode kundeopplevelser vil bli uvurderlig.

Restauranter som starter opp med kontaktløs bestilling, kan forvente et høyere gjennomsnittsalg. Ny teknologi er sentrert mot å øke forbrukernes vaner. For eksempel har Quickorder Appbestilling vist seg å øke verdien på gjennomsnittsbestillinger med 26 %.

Nye restauranter og nye lokasjoner

Lokasjoner som tidligere var utilgjengelige grunnet høye kostnader vil bli rimeligere. Huseiere setter ned husleien for å sikre seg at lokalene deres leies ut, så de kan få inntekter.

Utover det forventes det at det åpner flere fast-casual-restauranter. Fast casual-dining har de siste par årene vunnet frem, og står nå for mer enn 13 % av restaurantenes omsetning.

Mer arbeidskraft

Gjenåpning av restaurantene betyr at det vil bli behov for mye mer personell, for å kunne holde plassen oppe og gå. Gjennom pandemien har mange mistet jobben sin, noe som betyr at det vil bli et større antall søkere som ønsker å jobbe for deg. Og selv om en serveringsjobb for mange vil være en midlertidig løsning, kommer mange av de beste til å bli der lenge.

Har restauranten din en fremtid etter COVID-19?

Det finnes ingen enkel fasit på hvordan man skal få bedriften opp og gå etter en pandemi. En ting er derimot sikkert, så snart det lettes på restriksjonene, vil kundene være de første til å stille seg i kø på de spisestedene som gir den beste verdien og opplevelsen. Alt i restauranten din, helt fra renhet og atmosfære til service og ventetid, kommer til å spille en avgjørende rolle for hvordan du skaper en god restaurantopplevelse.

Det er nå du må optimalisere arbeidsflyten. Utnytt disse siste, langsomme periodene til å oppgradere og klargjøre alt fra kassasystem og digitale menykart til bordbestilling og hygieneprosedyrer. 

Restauranter som bare venter på at ting skal bli normalt igjen, vil ikke vare lenge i den nye normalen.

Similar posts

Get notified on new marketing insights

Be the first to know about new B2B SaaS Marketing insights to build or refine your marketing function with the tools and knowledge of today’s industry.