Hvorfor vender ikke restaurantgjestene dine tilbake?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Har restauranten din faste kunder? La oss snakke om hvor mye penger restauranten din kan tjene på kunderetensjon. 

Kunderetensjon er definert ved den aktiviteten som får gjestene dine til å komme igjen. Kunderetensjon er 7-8 ganger billigere enn å skaffe nye kunder. 

Analyser utført av Frederick Reichheld hevder at en “økning i kunderetensjonen med 5 % vil øke fortjenesten med 25 % til 95 %. Disse tallene kan til å begynne med virke noe urealistiske, men mange undersøkelser konkluderer med det samme. Tilbakevendende kunder er langt enklere å selge til og har en høyere gjennomsnittlig bestillingsverdi enn mange førstegangskjøpere

Så det virkelige spørsmålet er om du har råd til å ikke holde fast på restaurantgjestene dine?

«Men vi befinner oss midt i en pandemi?!»

Leste jeg nettopp tankene dine? Det er sant, kunderetensjonen før pandemien hadde et stort fokus på restaurantens service, meny og plassering.
Personlig ser jeg på pandemien som en mulighet. Alle dine nåværende, tidligere og fremtidige gjester er samlet på ett sted – online. 

For å skape kunderetensjon bør du starte med de sosiale kanalene dine. Du vil trenge en sosial media-strategi som fokuserer på å skape en følelse av felleskap og tilhørighet. Du kan for eksempel skape en følelsesmessig forbindelse til kundene dine – fortell dem om historien til restauranten og personalet. Få folk til å føle at de kjenner deg og bedriften din, så de har en grunn til å komme tilbake. 

Et annet viktig aspekt av strategien din bør være brukergenerert innhold. Repost innleggene til gjestene dine. Det kan høres merkelig ut, men det er et fantastisk, psykologisk triks. Vi mennesker ønsker det andre har. Og med det i minnet, bør du også dele videre om en kunde gir deg anmeldelse eller anbefaling. 

Hvis du er på utkikk etter noen tips og triks til hvordan du kan selge mer takeaway via sosiale medier, har du kommet til rett sted! Få inspirasjon til ditt neste oppslag på Instagram her, og Facebook her, hvis du foretrekker det.

Tid for å ta i bruk skarpere metoder

Folk elsker oppmerksomheten de får når de besøker yndlingsrestauranten sin – eieren kan navnet deres, servitøren vet favorittretten deres. Men hvor realistisk er det at restaurantpersonalet kan tilby dette servicenivået til mer enn 10 personer? Det er det ikke. 

Så hva er den store hemmeligheten bak tilbakevendende kunder? Lojalitetsprogram. 

Hvis de store markedsspillerne, som Burger King og McDonald’s, investerer i lojalitetsprogrammer i 2021 – så bør det også være ditt neste trekk. 

Hvorfor virker lojalitetsprogrammer? Lojalitetsprogrammer gir deg gjestens kontaktinformasjon – navnet, telefonnummeret og e-postadressen. Og det er alt du behøver for å sende personlige tilbud som vil få gjestene dine til å returnere. 

Folk elsker spesialtilbud. Du trenger ikke å ta meg på ordet! Studier viser at 83 % av forbrukere endrer kjøpsadferd basert på kuponger og rabatter
Før du begynner å overbevise deg selv om hvor mye penger du mister ved å tilby 10 % rabatt eller en gratis brus på en mandagskveld, la oss ta en titt på mer data. 

Folk som bruker kuponger bruker 24 % mer enn andre forbrukere. Det ser derfor likevel ut til at den gratis brusen vil betale seg. Restauranter som benytter seg av QuickOrders lojalitetsprogram forteller om en stigning på 25 % i ordreverdi og 27 % flere lojale kunder. 

Hvordan oppnår du samme tall i restauranten din?

Først og fremst må du ha et lojalitetsprogram. Den beste måten å få folk til å melde seg på lojalitetsprogrammet ditt under pandemien, er via emballasjen på takeaway-bestillingene dine. 

Begynn med å sende ut personlige tilbud, så snart de har meldt seg på restaurantens lojalitetsprogram. Vi vet at alle førsteinntrykk betyr noe, så gi nye gjester 10 % på deres første nettkjøp. Med et lojalitetsprogram fra QuickOrder kan du segmentere personene i lojalitetsprogrammet ditt. For eksempel kan du nå alle som har bestilt en familiepizza den siste uken, og sende dem et verdibevis på en gratis brus, hvis de legger inn en ny bestilling i dag. 

Protips – legg alltid til en utløpsdato på tilbudene til gjestene. Jo snarere utløpsdatoen er, jo bedre. Det vil trigge folk frykt for å gå glipp av et godt tilbud. 

Hvorfor er NÅ et godt tidspunkt for å investere i et lojalitetsprogram? Du har litt mer tid til rådighet til å sete opp lojalitetsprogrammet og venne deg til å kommunisere med gjestene dine. Ved å implementere et lojalitetsprogram i bestillingssystemet for takeaway, gjør du det lettere for folk å registrere seg, og det vil også gjøre deg mindre avhengig av tredjeparts leveringstjenester. Viktigst av alt, så snart pandemien er over, kan du nå direkte ut til gjestene og fylle restauranten hver dag!

Er du klar for å starte gjesteretensjonen og booste slaget ditt? Kontakt oss for et uforpliktende tilbud. 

Sign up for inspiration and industry insights?

Recieve an email every time we post something new, regarding your areas of interest. Don’t worry, no spam!
generic-large-ed23c1fdeffea1ad7747200c4d4e1d376e84a6d7e6ef1e5018362cd8cc6b2172@2x

Other relevant posts